http://bling-bling-ropol-ropol.blogspot.com

Tuesday, April 06, 2010

BERSABARLAH duhai kekasih!!




seriously
I HATE CRISIS...xkira la krisis ngan member ke..krisis ngan pakwe ke (ops..bukan saya)..krisis ngan pihak atasan ke..atau family..atau ngan ahli kumpulan sendiri..

walaupun saya xterlibat ngan benda2 ni..saya xsuke org gaduh2..wpun saya ni (tetiba bahaskan diri ni saya,,)..org kate saya "xde perasaan" bukan sbb saya xkisah atas ape yg berlaku..tp saya agak takut kalo org dok gaduh2..saya plak rase nak nangis..huhu

bile saya tau ade org yg nak gaduh ngan saya...saya xde perasaan ni still leh berlagak biase wpun tau org 2 marah ngan saya..lagik ko marah lagik saya buat slumber dek..akhirnye dia mst akan mengalah n situasi balik ke NORMAL...

kalo dua pihak laen gaduh..saya xkan sokong mane2 pihak or xsetuju mane2 pihak sbb dua2 mungkin ade alasan tersendiri..saya akan berdiam diri..jadi pemerhati sudah cukup sbb kalo ade sesi confrontation sayalah org yg xkan bercakap...sbb saya takut saya akan nangis bile sesi luahan perasaan berlaku...BFF aku suma tau, aku ni kalo nangis xigt dunia..(sll nangis banjir bilik kalo tgok certa korean drama)..baik korang je settle sndr..saya sndr xmau korang gaduh2..

yelah dlm geng2 pun ade gak situasi krisis..tetiba sorang ni (A)tetiba gaduh ngan sorang kawanB (geng yg same) pastu A dan rest of da geng akan boikot xmau kawan ngan B..saya xsuke keadaan 2 wpun saya dlm geng A dan B..saya mau A & B berbaik..sbb dorang kawan baek..

itu suma kisah lama..pas sesi face to face (setelah byk berlaku xpuas ati A & B)..luah abes suma mase 2..Benci,sedih,terluka,merana (kalo laki main tumbuk,belasah untuk selesaikan masalah...pengaruh movie tul aku ni.)..pompuan lebih kepada luahan hati ke hati..dah abes nanah2 benci keluar..scar akan pulih kembali ngan healing process..

semua krisis leh diatasi..salah faham, miscommunication, misinterpretation, misleading, (ape jenisla sebab suma ni berlaku) leh dibawa berbincang..kadang2 kite xtau ape yg org laen rase..mungkin dia dah salah anggap pasal kite..so,just cakap je la terus terang sbb mata manusia normal xleh X-ray ape hati org laen rase sal kite..


Hadith :
Ibnu Abbas r.a menerangkan, bahawasanya Nabi SAW bersabda:”Sesiapa yang tidak menyenangi kepala pemerintahannya hendaklah ia bersabar kerana sesungguhnya orang yang keluar dari mentaati pemerintahan nescaya dia mati sebagaimana mati di masa jahiliyah.”
(Bukhari dan Muslim)
Huraian
Rasulullah SAW melarang kita daripada bertindak menentang penguasa dan melakukan pemberontakan terhadapnya. Ini disebabkan perkara tersebut akan menjadikan kita dilabel sebagai pendurhaka dan kematian kita disamakan seperti matinya orang-orang jahiliyah iaitu mati dalam keadaan bercerai berai dan tidak mempunyai kesatuan. Lagi pula penentangan kita itu akan menimbulkan fitnah dan kekacauan, merosakkan kerukunan masyarakat dan boleh mengakibatkan pertumpahan darah (pergaduhan dan perkelahian). Jumhur ulama’ berpendapat bahawa sekalipun seseorang pemerintah atau ketua itu berlaku fasik, namun kita tidak boleh mengambil jalan mudah terus memecatnya dari kedudukannya. Wajib ke atas kita melakukan apa yang diperintahkannya asal saja ia bukan perkara yang berbentuk maksiat dan melanggar syarak. Dalam konteks sebuah negara Islam, kita umat Islam hendaklah mempamerkan sikap yang baik terutamanya kepada yang mereka yang bukan Islam kerana Islam menyuruh kita supaya hidup bersatu padu, bertoleransi, musyawarah dan bekerjasama dengan pemerintah. Sekiranya ada tindakannya yang kurang wajar maka kita harus bersabar dan memilih jalan penyelesaian yang paling selamat demi keamanan negara dan kesejahteraan umat sejagat.
FROM ILUVEISLAM

P/S: setiap org ade had sabarnye..saya juga begitu..anda juga begitu...jgn marah2..
bile saya bertegas bukan bermakna saya marah...sbb kalo saya marah pastu korang akan nmpk saya sedih (sedih sbb marah korang)..huhu.. sbb 2 saya xsuke marah and sedih..

tetiba teringat kat muhaimin sbb sll marah dia (kalo dia nakal sgt)..pastu dia akan nangis n membebel (kate aku xsayang dia) sambil nangis..aku yg dgr dia nangis akan turut sedih sbb dah marah adik aku..huhu..sorry muhaimin kak hanya ingin mengajar bukan mendera.. I LOVE U very MUCH!!

0 pesakit datang ambik MC:

Post a Comment

rajinkan tgn untuk bgtau sakit ape..hehe..ops komen anda :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...