http://bling-bling-ropol-ropol.blogspot.com

Thursday, May 27, 2010

Kaki kena Kipas??

ari ke-4 praktikal@ elektif

xsempat bertaye khabar camne budak2 praktikal yg laen di hosp dorang masing2..harap2 besh gak..
aku yg giler kerja (ade ade tendency aku keje nnt, dok hosp 24jam xbalik2 umah je..haha)~i'm a workaholic

arini dapat capai aims aku buat praktikal: untuk ambulance call
nak gak rase ambulance bawak laju2..nak gak rase loya2 yg dorang kate 2..
tp alhamdulillah speed ambulance cam aku bw kerta je..hehe..kalo pemandu ambulance xde,boleh pangil aku keje..haha.thanx MA yg suke ajak2 aku g mane2,buat macam2..

arini 1st ambulance call g padang serai..SOB patient..tp bila sampai patient dah kejung...mati lo~~
xleh buat pe..tetiba plak jadi tmpt mengadu family patient..they are very poor..kesian gak...but ape boleh buat..

kecewa dan sedih gak,awatla dpt patient yg xleh diselamatkan..huhu

dahla terpakse kecewakan nani sbb janji nak makan lunch ngan dia..tup2 ambulance call..xdpt nak join..hepi besday nani~~

xlame pas 2, ambulance call lagik~~kali ni kat kulim jah..xjauh cam tadi..tp jam r..sampai sane, family cam dah bersedia..yg patient dah meninggal..siap prepare umah untuk bace Yassin nnt..same gak..dah meninggal 30min agio~~ aigo..1st day aku ambulance call..suma patient dah meninggal..ape macam??xleh gak bua pe..
cek nadi, heart,pupil reflex suma sudah gone~..family kena bt laporan polis utk kematian.balik hosp balik ngan hati kecewa lagik...huhu~

1more week to go~~nak case leh diselamatkan..MVA ke..SOB baru ke..

tapi bukan umah je meninggal kat A&E pun ramai yg mati..harini ialah HARI MATI SE-kulim..xleh diselamatkan..family biase lambat bw @panggil..dan patient dah sakit lama

arini adik hyperventilation masuk A&E lagik..hang lagik?? awatla hang ni??
suma dah kenal adikni..stress exam ni..tp xmau mengaku..gile lawak..diala patient yg hyperventilate yg dtg ngan senyum..haha..skrg budak2 sek exam~~

case Red zone ade gak..patient MVA xpakai helmet..mmg dasyat..kena resus..gile susah nak ambik BP..terpakse guna manual (back to basic) with ear bleeding..doc suruh pack ngan ribbon gauze..yeah,learn one more teknik.,,no clear fluid so no basal fracture..

sebut sal fracture..case pelik,patient datang ngan MVA pastu kat knee patah 3 tempat..supracondylar ngan intarcondylar dan displace..patut patient sakit gler..lewat gak bile X-ray sampai..suma pakat2 ambik gmbr X-ray meletop 2..mmg dasyat tgok kaki org 2..

dan satu lagik target learning tercapai..nak Suture..akhirnye,penat belajar suture..tercapai gak nak buat kat A&E..get chance nak suture luka kat kaki budak ni yg kena kipas...yes!!ulang..kaki kena KIPAS~~~ haha..how came??

adikni gatal naik atas syiling pastu jatuh kena kipas..nasib baik bukan badan ke kepala..isk2..adventure tul budak2 skrg..haha (padahal aku pun pernh gak naik syiling..hampir2 terjatuh..kaki berjuntai mase 2..tp kak sal yg naik syiling terjatuh kena balang air..abis basah dapur mase 2..ganaz gler mase kecik2..agak ngeri bile fikir balik..korang jgnla main2 kat syiling yer..silap langkah,bahaya..

arini balik lewat skit sbb ade patient ade pneumothorax dan MO nak try buat chest tube kat A&E..biase trus antar kat wad je..so arini bernasib baek leh belajar masukkan chest tube..HO pun tere dan pandai mengajar..bagus tul dorang2 ni.besh work ngan dorang..xkedekut ilmu

patient sgt ramai malam ni...aku stay sekejap untuk tolong2..nsb case suma hijau..lmbt pun xpe..hehe.dah penat mencangkuk mase suture tadi (haha..mencangkuk ouls..hilang keayuan,dahla pakai baju kurung)..da only one pakai baju kurung kat A&E..esok nak pakai seluar plak r..hehe

aina dan dila (da other practical mates) gelak gile2 same aku bile org2 A&E pangil aku LEHA..haha..gile kampung..this name not allow beyond Kulim..haha..kulim kan kampung aku..but MO just call me Siti..cam ayu je kan aku ni..hehe

p/s: target skill yg dah buat hampir complete sepanjang elektif ni..xmenyesal la pilih A&E,mmg masuk ngan jiwa aku yg suka hands-on..bab teori aku mmg xreti dan malas (aku malas bace buku)..
for da record..something xbaek untuk aku happen today dan telah buat sesuatu yg melanggar prinsip aku sendiri..
oh TIDAK~ berdosa pada diri sndr (padahal xdosa pun)..menyalahkan diri sendiri..perlu berhati-hati pasni..ni xde kaitan ngan A&E..out of my work


sori,beberapa arini xde gmbr..ade tgkp tp malas nak upload..hehe..balik2 kadang2 xperasan tertido..aku pun xpasti tertido or pengsan..haha

0 pesakit datang ambik MC:

Post a Comment

rajinkan tgn untuk bgtau sakit ape..hehe..ops komen anda :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...