http://bling-bling-ropol-ropol.blogspot.com

Friday, June 04, 2010

SHISHA lagik bahaya dr merokok!!!







korang tau kan shisha 2 pe??@ waterpipe

yang cam paip panjang tue..
yg pak2 arab suke 2..
tapi shisha ni agak popular kat kedai2 lepakterutamanye kat KB kat hotel Raiden 2 (btul ke eja)..ala dekat ngan sungai kelantan 2..
ramai je aku jumpe budak 2 lepak sane sambil syok mengisap dan menghembus asap2 shisha yg berbau buah..korang leh pilih nak bau ape..
epal,anggur,vanila,mau kopi pun ade..mantap (nak campur pun leh)

bukan takat mamat je dok isap..awek2 pun same gak..
pada pendapat org2 pengisap Shisha..dgn mengganggap shisha 2 xsama ngan rokok (mmg xsame)..effect xsama ngan rokok (xde tar dlm tue), cam cool je isap (ye ke??), kat shisha xde amaran bahaya dr kementerian kesihatan

~ade lagik x alasan lain??~

biase perokok leh layan shisha puyer..yg xmerokok pun besh gak layan shisha..
aku first kenal ngan benda ni (aku kenai je..bukan aku isap yer..)
alasan aku xisap atau xteringin nak try benda ni sebab:
PENGALAMAN aku sndr
aku tau benda alah ni 6tahun lalu..mase 2 tgok je dr jauh..mamat kat gerai isap..teringin gak nak tau benda yg keluarkan bau epal la..strawberi la..cam layan je dorang isap~~

aku ngan da geng mase 2 mmg suka lepak kedai minum air buah yg sedap kat area Pengkalan Chepa ni..dorang pun sediakan perkhidmatan Shisha gak (malam je la)..laki2 dtg nak isap je..
sbb nak tau sgt2 camnela benda alah ni berfungsi..yela ade paip panjang..ade benda alah besi 2..nak tau gak camne keluar asap..gile jakun

so,ainaa (dia yg g taye)..kami ikut..pastu tgokla camne abang tue buat..dia tunjukla cara2 dr awal dia sediakan sampai dia bg kat pelanggan..

dia ltk air..ltk arang yg membara (dia bakar siaap)..ltk perasa..pastu pasang tiub..pastu

dia SEDUT paip tue..sbb nak test dulu sblum bg kat pelanggan (HUHHHHHH!!!) geli gile kami mase 2..trus tobat xmau cuba (kononnye ade gak niat nak try)

bayangkan dia isap dulu..pastu saliva dia 2 dia bg kat org laen..aigo~~
mmg leh sebar penyakit tul la...

dahla isap asap dr arang..sama cam korang hidu asap bakar BBQ (ni lagik sedap)
pastu biase korang akan isap bertukar2 ngan member2 (xkira la kdg2 laki ngan pompuan campur je)..satu lagik penyebaran penyakit..tambah2 kalo korang ade ulcer..isk,merebak kat kawan korang 2..aku skrg ade ulcer (so aku bg contoh ulcer r..tp aku xde la buat penyebaran mulut ke mulut sbb aku dpt ulcer ni..hehe..sbb kurang minum air dan stress PMS..hehe)

efek antara shisha ngan rokok..mst la cam tanggapan suma kurang dr merokok..sbb xde la ltk tar cam rokok..haha (perokok better bakar tar kat jalan..kalo rokok mahal..hehe)

tapi ade artikel ni:korang nak bace yg lengkap ni sini:

'Shisha' is more dangerous

credit to NST
sebagai singkatan: aku translate kan untuk korang (baek x aku..hehe)
dr Doc Nabila dr UM yg buat kajian sal benda ni

  • ramai org igt shisha ni xbahaya cam rokok..tp sebenarnye tak sbb
    MENGHISAP SHISHA berjam2 (dia xtulis berpa jam) cam MEROKOK 400 batang rokok (byk tue..). kalo korang rokok satu kotak 10 btg sehari ..kira 40 arila..kepada perokok, isap shisha je la..jimat 40 ari korang kan..haha (ayat sarcastic giler)
  • shisha akan menyebarkan pernyakit berjangkit (kan dah bg tau) ~dorang basuh bise je kan..xde sterile kan??
  • menimbulkan kebimbangan sebanyak 1.5 per cent of wanita di Malaysia sekarang merokok tapi jumlah ni akan meningkat kepada 18 per cent by 2014 jika shisha ni xdibendung, berleluasa di mane2. walaupun menteri kate jumlah wanita merokok still sikit

Read more: Spotlight: 'Shisha' is more dangerous http://www.nst.com.my/nst/articles/12ciga/Article/#ixzz0ptGMcvta

kepada member2, junior wanita yg menghisap shisha termasuk kawan2 aku..aku xkisah korang isap shisha (wpun aku leh dok tepi korang yg menghisap..tak seperti org merokok)..tapi sebagai member, aku nasihatkan korang jauhkan shisha..ia agak menagihkan kan? dan demi kesihatan korang..

marilah isap lollipop...dr isap asap arang...hehe
AKu ANTI-PEROKOK (sbb aku sgt sensitif ngan rokok..wpun aku ni hidung tersumbat tp kalo bau rokok..wpun bau yg melekat kat baju dorang..aku leh bau..so,silalah jgn sakitkan hidung aku ni~~)

10 comments:

  1. wah ye ke doc...thanks bagi ilmu..

    ReplyDelete
  2. @princeduyong
    yang ni berita yg dpt dr NST..tp xtaula berjam yg doc nabila 2 buat kajian sampai bahaya 2..hehe..
    pepun nak bg tau benda shisha 2 xelok.. (^_^)

    ReplyDelete
  3. aku pun anti perokok siyes aku tak tipu!suami pun takmo yg merokok.hish.annoyed

    ReplyDelete
  4. babe, cmne u buat cmnt yg link terus ke fb ni?
    and btw, i love shisha, tk kisah doc tu nk ckp apa! haha. yg penting ada hookah sndri, sng cerita :P takyah geli2 dah heee :D

    ReplyDelete
  5. @iman
    hidung sgt sensitif..so,mmg xleh hidu..suami plak kalo merokok,sblum kawen wajib behenti merokok (kalo jodoh ngan perokok r..harap2 tak.

    ReplyDelete
  6. @hudhud
    link trus kat fb..besh kan?..u leh tekan je kat icon comments 2..xpun g kat http://developers.facebook.com/plugins?footer=1..

    hehe..post ni hanya untuk memberi pandangan..stiap org laen ade pandangan masing2..saya sedia terima pandangan org laen jugak

    ReplyDelete
  7. haihs..just as i thought..shisha is more dangerous..but before dont have evidence, just my instinct..
    thanks utk entri ni ye..teka teki dlm otak ni terjawab gak..mmg naluri kuat megatekan shisha lagi bahaye dari rokok..
    mmg agak menyampah tgk org isap shisha..kalo rokok lagi la..buat sakit idong je bau asap dia..ish2..

    ReplyDelete
  8. kalau xsilap shisa ni kurang bhye sket dr rokok sbb die gne tembakau xde bahan2 laen mcm tar etc..etc..tah le..2-2 bahaye kot

    ReplyDelete
  9. @NiZaM Limited
    dua2 agak bahaya untuk kesihatan..satu isap asap arang..satu hisap tar jalan..hehe..
    post ni nak beri kesedaran merokok di kalangan masyarakat.tmbh2 bilangan perokok di kalangan wanita meningkat.ngan iklan mengatakan rokok boleh mengurangkan stress leh menglangsingkan badan..leh langsing sbb sakit ..mmg tepat la..

    ReplyDelete
  10. @hanaKir@
    rase camtue gak..tp Doc Nabila buat kajian kate cam tue..tp dia xbgtau berpa jam shisha yg berbahaya tue..myb sbb shisha xde filter..rokok ade gak bahan filternye..tue kot lebih bahaya bila lama2 sedut

    ReplyDelete

rajinkan tgn untuk bgtau sakit ape..hehe..ops komen anda :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...