http://bling-bling-ropol-ropol.blogspot.com

Monday, July 26, 2010

patient collapse

credit- google

masuk2 wad arini ade patient collapse..dah ramai MO2 g resusitation patient 2..penuh dlm satu tirai 2..student2 pun ramai nak tgok...tmbah2 budak2 4th year..yg 1st tgok kot kejadian camni..

aku?? cam xde perasaan..sori..bukan xriso sbb patient collapse..sbb percentage to survive cam low je kalo dah masuk wad medical ni..

setakat ni aku pernah resus 2 patient dlm medical ward..

mula2 dah ok..lega gak..pastu xsampai 2minit collapse balik..pastu passed away..aku still igt kat katil mane patient 2..tolong doc anaes yg penat nak ambubag..pastu bertukar turn untuk resusc...
kalo buat sorang2 mmg penat..just offer diri nak tolong..mase cemas2 camni,doc xde nyer nak panggil2 student..kena korang dtg sndr..

tp cam kes tadi..dah pack sgt..so,aku trus g katil belakang clerk patient acute..
sbb kalo aku tunggu tgok katil 2..xleh buat ape gak..dan aku xsempat pun tgok patient yg mane satu..last2 patient 2 meninggal gak..

sgt2 berharap nnt keje xde la patient collapse mase aku oncall ke..

1st time tolong resus mase 2 kat wad surgeri..siap buat defibrilation lagik mase 2..MO2 yg oncall naik wad..first action mstlah dr HO (kalo aku cuak kot)..patient xberjaya diselamatkan mase 2 ..gile sedih mase 2..family member pun sedih..tgok dorang lagik rase sedih..tuela sbb kdg2 doktor2 kena ade sifat xde perasaan..not too emo..kalo tak leh je nangis stp kali jumpe patient..

p/s: harap2 patient2 yg aku cover xde yg collapse..pakcik yg aku jaga oncall ari 2 leh keluar arini..sgt gembira tgok patient leh balik..masuk ngan hypoglycemia dan HyperK with underlying ESRF dan DM,HPT..

hidup itu singkat...esok nifsu syaaban

0 pesakit datang ambik MC:

Post a Comment

rajinkan tgn untuk bgtau sakit ape..hehe..ops komen anda :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...