http://bling-bling-ropol-ropol.blogspot.com

Sunday, September 26, 2010

Teknik2 nak Menyusukan Badan

nak menyusu badan buat kali pertama mmg payah
bukan aku la..aku kawen pun blum..beranak lagik la tak pernah
tapi majoriti mak2 yg nak meyusu anak pertama mmg susah skit..xtau teknik..sampai taye kalo duduk boleh tak..kalo camni leh x?? nape dia xhisap..huhu
camla aku tere sgt dorang ni dok taye2 kan..menyusu botol aku tau la..haha
tp nak consule patient cara2 nak menyusu medical student cam aku kena la buat2 tau gak kan..wpun anda ni xpernh beranak pun
last aku minum susu ibu mase umur 19tahun (haha..)..mak aku senyap2 suap kat mulut aku..uweeek trus rase nak muntah susu berlemak..padahal susu tue la gak ko nangis siang malam nak kan..hehe


Jom berkongsi info mengenai teknik penyusuan susu ibu..
cam2 posisi badan

1. Kedudukan badan

*Pastikan anda selesa. bayi perlu diampu dengan baik. Anda boleh duduk bersandar di atas katil dengan kepala bayi di atas lengan atau anda duduk bersandar di atas kerusi
*Jangan bersandar terlalu jauh daripada bayi anda sehingga susah ia mencapai puting untuk menyusu dan jangan terlalu membonkok sehingga terlalu rapat denan bayi
*Gunakan bantal, kusyen atau bahan yang lembut untuk bersandar atau merehatkan kaki bagi menyokong anda dan bayi semasa penyusuan

Cara memegang bayi
* Kepala, tengkuk dan tubuh bayi dalam keadaan selari
* Muka bayi menghadap payudara, hidung bayi bertentangan puting payudara ibu
* bayi rapat dengan ibu(perut bertemu perut). Punggung, kepala dan bahu bayi diampu

Cara memegang payudara
*Cara yang betul adalah Pegangan C iaitu ibu jari di atas puting dan jari lain di bawah puting
*Cara yang salah adalah Pegangan Gunting iaitu ibu jari dan jari telunjuk di atas puting dan jari lain di bawah puting

Posisi Penyusuan


1. Posisi mendukung/buai
* Ibu duduk memangku bayi dengan lengan
* muka dan kepala bayi menghadap payudara

2. Posisi mendakap/di sisi
*Ibu duduk dengan badan bayi disokong sepanjang lengan dan kaki dibalut longgar
*Ibu memangku bahu bayi dan memegang kepala
*Pastikan runag mencukupi bagi bayi tanpa membongkokkan kepala ibu ke hadapan untuk menyusukannya

3. Posisi mendukung bersilang/bersilang buai
*Bayi dipangku sepanjang lengan dan ibu juga boleh menukar pegangan bayi. Ibu juga boleh mengawal kepalanya
*Posisi ini sesuai untuk bayi pramatang yang sukar untuk melekap

4. Posisi baring
* bayi baring mengiring menghadap ibunya. Seluruh badannya melekap dekat ibu. Posisi ini sesuai untuk ibu yang hendak berehat

Penyusuan pasangan kembar

* Bayi kembar boleh menyusu pada kedua-dua payudara pada masa serentak


Pelekapan


Cara yang betul menyusukan bayi (ni rasenye ramai susah skit)
* Sentuh bibir bayi, tunggu mulutnya terbuka luas
* gerakkan badan bayi ke arah payudara
* pastikan bayi mengambil lebih kawasan hitam payudara(areola)
* pastikan bayi melekap dengan betul dan ampu sedikit payudara

Cara pelekapan yang betul
* mulut bayi terbuka luas
* dagunya mencecah payudara
* bibir melekup keluar
* pipi gelembung
* payudara nampak penuh dan bulat
* terdengar nada hisapan - hisap -telan-hisap-telan

Cara pelekapan yang salah
* dagu bayi jauh
* tidak banyak areola yang masuk ke dalam mulut bayi
* dagu tidak menyentuh payudara
* ibu rasa sakit
* payudara bolehbengkak dan puting luka


Attaching to the breast

Encourage baby to open her mouth wide so she takes a good mouthful of breast.

To start the feed, hold baby so her chest is touching your chest; her nose should be in line with your nipple. Gently brush your nipple from her nose to her upper lip – this will encourage her to open her mouth wide.

When her mouth is wide open,bring baby to your breastkeeping your hands across her back and shoulders. When she attaches, most of the areola will be in her mouth and her chin will be tucked into the breast. When she's feeding well, she'll suck deeply and regularly, and you'll hear her swallowing.

When baby is not correctly attached and just sucks the nipple, feeding is painful, nipples can become damaged and the breast won’t be properly drained. If baby hasn’t attached correctly, stop, take her off the breast as shown below and try again.

Breaking the attachment and burping

If discomfort persists after 30 seconds, stop and try again; use your finger to break baby's attachment to the breast; burping baby is optional.

It’s normal to feel a 'stretching sensation' when baby starts sucking, but if breastfeeding hurts it may mean that baby is not correctly attached. So stop, remove baby from the breast and try attaching again.

Avoid pulling baby from the breast. Instead, break her attachment by inserting your little finger into the corner of her mouth, between her gums, and gently remove her from the breast.

Your baby may need to burp after feeding from each breast. To do this, sit her up or hold her to your shoulder and gently rub or pat her back. Not all babies burp so if you don't hear an 'uurp!' don’t worry.

4 comments:

  1. lagi info tentang penyusuan bayi di SIHAT SELALU - Masalah Penyusuan Bayi

    ReplyDelete
  2. wah....tenkiu sebab kongsi informasi ini....ehehe...sangat berguna untuk di ms hadapn..ehuhuhu

    ReplyDelete

rajinkan tgn untuk bgtau sakit ape..hehe..ops komen anda :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...