http://bling-bling-ropol-ropol.blogspot.com

Monday, July 18, 2011

Adik dapat penyakit kulit misteri




Balik dari J.B. terkejut tengok badan adik bongsu, Muhaimin yang kemerah-merahan.

ada biji-biji kecik merah di SELURUH badan termasuk muka.

sakit tak?? TAK, jawab Min tapi dok mengaru je kerja dia.

aku pun sibuk cari sal dermatology kat internet, tapi tak jumpa yang sama betul dengan adik aku. yang ada tue, autoimmune disease (cam tak logik plak). Rasa rugi sebab masa kelas dermatology selalu sembang, sebab tak besh. tapi kalo cerita sal jerawat, bintik hitam, terus semangat nak tahu.

demam campak pun tak sebab adik tak demam.

Biji-biji dia sangat kasar. kalo rasa, memang seluruh badan kasar berbiji-biji walaupun tak nampak. Rasa geram cam nak gosok dengan kertas pasir bagi licin.


dapat ubat klinik tapi mak kata doktor tue muda cam aku je, maybe HO atau junior MO tengah buat locum, boleh plak dia bagi adik aku makan ubat biji, susah kot nak makan. dan diagnoses dia pun tak pasti sebab semua ubat dia bagi adik aku, ubat gatal, ubat alergi, steroid pun ada.


kat bahagian dada

tak surut pun, makin banyak


lepas tue berubat kampung jugak, dengan air penawar dengan ayat Al-Quran.
ada sedikit perubahan tapi tak banyak.

Seminggu dia tak pergi sekolah. penyakit kulit ni tak berjangkit tapi mak takut kalo-kalo demam campak, dan cikgu paksa dia balik sebab kulit merah berbiji cam itu.

terpaksa berpantang: ayam, daging, telur (favourite adik)
kesian je terpaksa makan megi tanpa perasa dan roti
kesian tengok dia terliur bila aku masak ayam goreng
selepas mandi sapu krim seluruh badan.


fokus biji-biji (tak berair)




selepas tue pergi klinik yang doktor dia tua (berpengalaman sedikit)
dia cakap maybe sebab alergi cuaca sekarang, yang berjerebu
dan dapat ubat juga (lebih yakin skit ubat dia bg) dan ubat cecair leh adik aku makan.



kat muka pun ada..kesian tengok


alhamdulillah , dah kurang dah biji dan sudah mula bersekolah (sebab mak paksa jugak gi).

Mak syak dia dapat sakit kulit sebab aku bawa dia gi mandi Pantai Bersih (yang kotor) yang menghadap Penang dan tempat singgah kapal-kapal (kalo ye itu puncanya, kak minta maaf)

atau pun sebab dia pergi pegang anjing kat sekolah sebelum tue,dia ingat kucing . Anjing bulu banyak katanya, menjerit kawan-kawan dia dia pegang anjing. tak pasal-pasal kena sertu.


sampai sekarang kurang pasti punca jadi penyakit kulit ni..
kesian kulit Min dah tak gebu cam selalu, yang selalu orang geram nak cubit-cubit..



jangan lupe LIKE page BLING-BLING ROPOL-ROPOL kat sidebar tue :)klik sekali sehari :)

7 comments:

  1. alowh siannye adik kak nih! die ade eczemak ke ape~ huhu

    buleh plak tesalah ingat anjing tu kucing? haha nakal laa adik akak ni. umor die brape?

    ReplyDelete
  2. @LynN LoLa~~
    nak kata eczema pun bukan..
    sebab ada bijik-bijik yg timbul, pegang sangat kasar.rasa geram nak gosok je dengan berus sabut

    aah, dia suka kejar kucing.. anjing tue plak bulu banyak cam kucing, dia pun kejar..pastu cikgu dengan kawan dia semua jerit: Anjing.

    baru darjah satu, tapi badan darjah 4..hehe

    ReplyDelete
  3. erkk..mesti gatal gile kan....

    ReplyDelete
  4. erkkk..kena byk pantang ni..takut gatal2 kan..

    ReplyDelete
  5. pantai bersih + anjing. kombinasi yg baik. haha..ni nak suh kakak dia jd dermatologist kot...

    ReplyDelete
  6. cian sangat dengar citew ni... jaga adik pipi gebu tu baik2 k!

    ReplyDelete

rajinkan tgn untuk bgtau sakit ape..hehe..ops komen anda :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...