http://bling-bling-ropol-ropol.blogspot.com

Monday, June 14, 2010

Hari Sarcastic ◕__◕


Ari Ahad: start keje ngan semngat baru!! lagipun ni minggu last untuk elektif~~sebelum cuti 3minggu dan membina lemak di umah..hehe
Arini supervisor xde sampai ari Rabu (leh je ponteng kan..hehe)..tp sol kan baik still g hosp siap leh overtime lagik..pagi2 masuk Labor room..usha2 patient..follow HO..follow Doc Firdaus last day attch kat O&G esok..besh r tue..dah leh ambik cuti balik KL..pasni dia masuk Medikal ward plak..sampai tgok jam pun cepat sejam..haha..punye la nak mase berlalu cepat..hehe..doc..doc..
arini aku leh buat ARM (artificial rupture of membrane)= pecahkan karung air ketuban ibu nak bersalin guna alat....cara nak masukkan kat jalan bawah..

1st time cube..untuk cepatkan mase beranak,nak tugu pecah kdg2 lambat..amnihood is used to tear a small opening in the amniotic sac. alat yang digunakan..kat ujung cam ade cangkuk kan..cam nak kait buah..tp ni nak kait supaya pecah kantung air ketuban skit

sll buat VE kat patient selalu air ketuban dah pecah dan trus leh rase kepala baby kat 'jalan bawah'...so bile rase yg intact membrane cam laen gler..
1st patient..agak senang nak rase OS ..membrane dia bulging elok je..patient pas tue..alahai..gler susah nak buat..cam jauh je nak rase karung air ketuban

pastu ngan slumber je doc suruh buat speculum (alat cam mulut itik) kat patient tanpa pengawasan untuk patient APH (turun darah)..dahla mase cek mmg ade laceration dan discharge..so trus sol ambik High vaginal swab C&S..speculum.cam yg nak buat untuk Pap smear gak..alat ni cam mulut itik

pastue melalui alat 2 korang leh nampk cervix..camni la rupenye kalo korang tgok melalui mulut itik 2..tp ni bukan patient tadi la..


berpa kali doc suruh conduct..isk..mmg nak sgt2 conduct lagik..tp sian kat student midwife..dorang ade requirement..pastu xkan tertiba dorang jaga patient,aku dtg2 nak conduct org bersalin..xelok r dan cam kesian..bg chance kat dorang..wpun dlm hati..AKU NAK CONDUCT!!!

dah lama kat labor room dan asyik melekat ngan doc Firdaus (xla cam kembar)..ngan angkat kening..muncung mulut je kami communicate..suare xkeluar tp keje jalan..haha

sblum balik ade kes ectopic pregnancy (anak luar rahim)..tp cam benda laen pun ade mase scan..admit to ward..esok nk tgok la tp plan for surgery

aku syok dpt patient yg dah ade ramai anak..mst dorang ni dtg xsakit..siap leh sembang2 lagik..satu kak ni ade madu..madu dia yg antar dia g hosp sbb kak ni turun tanda (turun darah)..haha..igtkan anak awal2..sbb muda..kelakar giler bile sembang ngan kak ni..terhibur gler ati sementara tunggu patient laen deliver..kdg2 ade hidup bermadu ok..kak ni mmg sempoila..haha

dah kul 6 camtue aku turun A&E plak..wpun xde patient yg besh pun..aku g buat branula..ambik darah buat ECG..sampai MO kate xyahla buat..(sbb aku malas nak clerk patient dan report)..arini terpakse jadi HO sbb xde HO arini..suma cuti..haha..
tertiba jadi HO bidan terjun..
tp tetiba doc cakap sal insurance~~ kate sol xleh naik ambulance untuk ambulance call..sbb sol hanya pelajar praktikal dan insurance xcover..takut ambulance yg ade ape2,xdpt pampasan

hello...aku xtakutla naik ambulance..bukan laju mane pun..igt aku xberigt ke naik ambulance pun leh mati..
sbb ade senior aku baru abes jadi doktor..naik ambulance untuk ke hospital dan ambulance kemalangan...dan senior aku 2 meninggal..kesian gler..
kalo aku naik ambulance aku akan igt senior aku 2..so,jgn cakap aku xtakut..sepanjang naik ambulance aku akan igt senior aku 2..Al-Fatihah, semoga senior aku 2 di tempatkan di tempat2 org beriman..meninggal semase nak berkhidmat..

actually sepanjang aku praktikal selama sebulan,USM mmg dah cakap awal2..ape2 kami dicover dgn insuran sepanjang praktikal..so ape2 jadi kat aku sepanjang sebulan ni (tinggal seminggu je)..mmg dicover la~~tp harap2 xde benda xelok berlaku pada aku..so,xyahla doc dok riso kate aku ni pelajar praktikal xleh ni..xleh tue..sarcastic tul la..

lagipun malam ni aku xg ikut pun ambulance call..xde mood,lagik pun case suma xbesh..pastu ngan doc plak sarcastic arini..hilang mood trus

nsb baek la MA ngan PPK otai2 ade..patient plak ade yg besh malam2 skit..xdela mood down sgt..dok buat ABG untuk patient..aku plak ajar MA..agak kelakar..dok rase2 pulse nak ambik...hehe..suruh Wan ambik kat femoral..tp cam pelik je warna cam venous punyer..so ambik sebelah lagik..lagik xlogik sbb lagik gelap warna darah 2..last2 kami decide antar dua2..bg lab je tentukan betul ke tak darah dr arteri..haha

nak balik tetiba ujan lebat..alahai~abes kerta baru basuh!!terpakse tugu ujan reda sblum g kat parking dan masuk kerta trus drive laju2 dlm ujan untuk sampai ke umah~~ mood down skit..so malam ni saya xjiwang untuk drive slow2

P/s: aku bukan wanita yg leh diusung ke sana ke mari~~
credit pics from google

0 pesakit datang ambik MC:

Post a Comment

rajinkan tgn untuk bgtau sakit ape..hehe..ops komen anda :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...