http://bling-bling-ropol-ropol.blogspot.com

Wednesday, March 03, 2010

Terima Kasih...AYAH~~


1- Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takut Allah. Orang yang menangis kerana takut Allah diharamkan oleh Allah akan api neraka ke atas tubuhnya.

2- Ciumlah anakmu kerana pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu darjat syurga. Nisbah di antara dua darjat ialah 500 tahun.
3- Syurga itu ialah sebuah kampung kesenangan, tiada masuk ke dalamnya melainkan orang yang menyukai kanak-kanak.
4- Barangsiapa keluar Ke pekan Muslimin dan membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan membawa buah tangan untuk anak-anaknya, nescaya mendapat rahmat daripada Allah dan tidak diseksa di akhirat kelak.

5- Muliakan anak-anak dengan mengajar mereka adab dan ilmu agama. Barangsiapa memuliakan anak-anaknya, Allah akan memuliakannya di dalam syurga.

6- Barangsiapa direzekikan dengan anak, wajiblah baginya mengajar anak itu adab dan akhlak semoga dia mendapat kemewahan rezeki dan syafaat (pertolongan) anak-anaknya. Barangsiapa meninggalkan anak-anaknya dalam keadaan jahil dia turut menanggung tiap-tiap dosa yang dilakukan oleh anaknya itu dan barangsiapa membekalkan anaknya itu dengan ilmu dan adab, pahala anak itu turut diperolehinya.

7- Barangsiapa ke pasar dan membeli sesuatu barang, pahalanya seperti dia memikul sedekah untuk orang yang sangat berhajat. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.
8- Suruhlah anak-anakmu sembahyang ketika umurnya tujuh tahun dan pukullah dia kerana meninggalkan sembahyang jika telah berumur 10 tahun. Pisahkan anak-anak lelaki dari anak-anak perempuan dalam tempat tidur mereka.

9- Setelah anak perempuan kamu berumur 16 tahun maka kahwinkanlah dia.~~ haha..yang ni besh..ayah tolong kawenkan anakmu ini (gatai!!)


HAPPY BESDAY AYAH!! yang ke-52
pada 28 hb FEBRUARI
(post pending)



AYAHKU
tgokla umur 50 lbh pun still slim-meling..jeles aku..smart xyah cakap..kalo basuh kerta pun aku tgok smart je ayah aku ni..keluar ngan tshirt tie-in..ngan seluar slack dia..jeans??ade ke??xpernh kot~~muka xyah cakapla..muda sokmo..dulu2 member igt abang~~HAHA



mase sekolah dulu, sll kena 'dera' ngan ayah sidai baju,kemas umah,iron baju (fikiran budak2 kecik mase 2)..kalo sapu sampah cincai je pun nnt ayah suruh sapu balik (tuela keje xikhlas sgt..hehe)..kalo mak tgh masak,mst ayah suruh masuk dapur gak (sgt takut kat ayah)..tapi dah besar ni,bagus gak ayah ajar..kalo tak mst aku ni xtau nak buat keje umah wpun xla rajin sgt..hehe

tapi habit ayah byk lekat kat aku..contohnye:
1.suke iron baju..wpun baju t-shirt..nak keluar maen kena iron baju dl..ops!! perfectionism sll nak dpt smart..rasenye bukan aku je..satu family jangkit..muhaimin adik yang kecik pun nak keluar mst hulur baju suruh ironkan..infected by my father

2.kaki sukan..dl2 selalu ikut ayah g main..wpun xreti pun..tp tgok ayah sll bersukan..anak dia ni jangkit nak main smua game yang ayah aku main..kecuali squash aku xikut ayah aku..mak aku pun kaki sukan gak..coach sekolah..ayah coach MSSK (kedah puyer).sepupu ayah pakcik saiful zaini (ex-pemain hoki kebangsaan) skrg coach kebangsaan..mmg byk memainkan peranan penyebab aku join hoki..

3.kaki shopping..ayah aku 2x5 gak..berbanding ngan mak aku,,ayah yg berbelanja lebih..kasut kulit dia berlambak,kasut sukan pun same..xrosak dah beli baru kalo berkenan..isk2..same rupenye ngan aku..haha..

4.suka make-up..ops..bukan ayah aku suka make-up tp suka jaga muka..skrg ni dah pakai krim pencerah..haha..dlm family ayah aku paling gelap..anak2 dia suma dpt puteh dr mak..hehe..tp nak kate gelap sgt xla..biase2 je..byk tul krim untuk muka ayah..capuk2 ayah ltk sebelum g keje..haha (ayah kate takpe nnt dia serap sndr sblum smpai sekolah..haha)..

5.suka bawa benda cm2..kalo aku bw balik umah yang penting brg2 make-up aku..tp kalo ayah aku travel mst angkut berbag2 baju dia..wpun xpakai suma..dia mst bw byk baju..camla xbasuh kan..haha..so,beg kami mst besar kalo travel sbb masukkan benda2 xpenting..ayah xleh marah aku kalo aku bw beg besar sbb ayah lagik lebih..hehe

6.mak pernh cakap yang kaki aku ni byk masalah cam kaki ayah..haha..rasenye kami dua mmg ade masalah kaki..dulu kaki aku cam ;lumpuh;(minta jauh)~~xleh jalan betul (ade certa dlm post sebelum2 ni)..ayah aku plak pernh sakit kaki xleh jalan gak dulu..siap mak sediakan kerusi berlubang..haha..kami puyer kaki bermasalah..haha

7.suka berjalan2..kakiku kakimu juga..haha

pe lagik yer persamaan kami?? PERSAMAAN NGAN MAK??ADE GAK(SKIT)..TP HIGHLITE AYAH R SBB POST NI SAL AYAH.LGPUN mstla berbeza ngan ayah sbb pasangan diciptakan untuk melengkapi antara satu sama laen.gen2 ape lagik yang ade kat aku ni yer? wpun skrg ayah xgrang n marah2 cam kami kecik2 dulu..aku tau muka ayah kalo ayah pendam marah (aku suka tgok muka pendam marah ayah..haha)..sori ayah kalo ade buat benda yg buat ayah marah..kalo aku keluar umah..mst ayah akan tugu sampai aku balik,br ayah keluar..aku suka mase tue..kerna rase dihargai..haha (terase ayah menjaga keselamatan aku sampai aku sampai umah..hehe)~~biasela ayah tunjuk kasih sayang dr jauh je..xmau tunjuk depan2..tp saya sayang ayah jugak!!! (cam biase susah gak nak tujuk sayang)

I <3> AYAH

0 pesakit datang ambik MC:

Post a Comment

rajinkan tgn untuk bgtau sakit ape..hehe..ops komen anda :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...